landersresa

Alla inlägg under maj 2015

Av Kristin Lander - 16 maj 2015 23:53

      Sådär! Då var mamma/svärmor/mormor på plats. Dagen började i mina mått mätt alldeles för sent. Vaknade imorse med känslan av att jag nog inte borde öppna ögonen för mycket för då skulle jag ha svårt att somna om då klockan troligtvis var alldeles för lite. Men bestämde mig trots det för att småkika lite på klockan och fick en chock. 10.15 Whaaaaat??? Jag som hade en massa saker att göra, men nåväl. Mina dygn på vardagarna är ju galet långa så troligtvis behövde jag sömnen. Tog en promenad med en alldeles för trött hund och satte mig efter frukosten i bilen och åkte till Heby. Mammas stora flytt-dag var kommen. Vi har kört grejer lite då och då under några veckor nu men igår bestämde vi oss för att genomföra själva flytten idag och att mamma nu bor här. Vi har kört några vändor med släp både hit till Gudmundstorp men också hem till pappa under dagen. Men nu är det mesta på plats och mamma har flyttat in i Minelles rum så länge.

Vi hade lite inflyttningsfest ute på altanen med taccos, hemmagjord daimglass å ett riktigt gott vin till det. Sen blev det en film och nu sover mamma i det hus som under ett drygt år kommer vara hennes hem.

För er som missat det så ska min mamma bo i vårt hus nu när vi är borta. det är ett riktigt drömläge för oss allihop. Mamma som vill in till Sala och nu har cykelavstånd till jobbet och sen vi, som vill hyra ut huset till någon vi känner och litar på. Helt perfekt!
Så nu ska jag passa på och njuta av sällskapet innan vi flyttar.


Av Kristin Lander - 15 maj 2015 04:31

Hej


Okej, jag har fått informationen att jag kanske borde skriva ut vad det är jag jobbar med här nere i Thailand.


Jag jobbar för ett företag som heter EBS eller European Bartender School om man ska vara korrekt.

Vi är världens största utbildare av bartenders, och vi finns på 20 olika platser runt om i världen. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Oslo, Berlin, Paris, Bad Gastein, Barcelona, Kos, Sydney, London, Dublin, Helsingfors, Amsterdam, Manchester, Sunny Beach, Milano, New York och här i Thailand Phuket förstås. Det planeras löpande för öppnande av nya skolor så när ni läser detta kan listan vara inaktuell.


Här i Thailand är en stor del av eleverna backpackers, som tar chansen att skaffa sig en utbildning som gör att dom kan få jobb i barer runt om världen under tiden dom är på resande fot, många andra är kompisar eller personer som åker själva för egen utveckling samtidigt som man har galet kul. Våra elever kommer från hela världen. 


Företaget grundades 1999 och är drivet enligt franschise koncept.

Skolan där jag jobbar är en av de största inom koncernen sett till antalet elever som vi har kapacitet att utbilda.

Vårat huvudkontor ligger i Barcelona, varifrån all försäljning också sker då vårat callcenter också ligger där.


Vad gör då jag?


Min titel är School Manager och mitt arbete går ut på att leda och fördela arbetet här på skolan. Jag har det ekonomiska ansvaret tillika ansvaret över utbildningen.

Skolan består dels av själva skoldelen med lärare och elever med allt vad det innebär, dels av en restaurang samt en hotelldel. Alla dessa delar ansvarar jag för, så ni kanske förstår att det finns en del att göra på jobbet för mig ;)

Jag är även ansvarig för alla event som skolan arrangerar. Flera av er har säkert sett mina FB-bilder där jag ofta är på valfri strand/ö och jobbar. Så är det faktiskt, det är vi som arrrangerar resan och därför är det mitt ansvar att se till att dessa flyter enligt givna direktiv. 


Jag får ofta frågor hemifrån likt: "men du är ju ingen bartender".

Nej, det är jag sannerligen inte, fast en viss erfarenhet av vistelse på den andra sidan av baren anser jag mig besitta. Men sanningen är att jag är en urusel bartender, men det är heller inte mitt jobb att utbilda eleverna, till detta har vi duktiga och engagerade lärare anställda. Jag är heller ingen kock, städerska, lärare, kökschef, hantvekare, vaktmästare eller liknande. Mitt jobb går ut på att driva restaurangen, hotellet, skolan och eventsen.


En annan väldigt felaktig bild av vår verksamhet som jag ofta får konfrontera är bilden av "fylleresa till solen".

Visst, det finns ungdomar som väljer att lägga en månadslön på en utbildning, men sen ändå struntar i utbildningen och istället dricker alkohol varje dag. På samma sätt finns det studenter i Sverige som hoppar på valfri utbildning, tar studielån men istället hänger mer på kårfesterna än i studiesalarna.


Jag förstår såklart varför den bilden finns på näthinnan hos många Svenskar m.a.a vinklade TV-program bl.a


Men men, nu är det Fredag förmiddag här i Thailand och förmiddgasfikat hägrar. Ikväll arrangerar vi en "Coctail Competition" för våra elever, och jag sitter i Juryn med de andra lärarna samt lite inbjudna gäster, däribland Håkan Hallin eller färjan/baren/håkansbar-Håkan. Kärt barn har många namn...



Hör gärna av er med mer frågor, eller ännu bättre, boka en flygbiljett och kom och hälsa på oss, jag lovar att bjuda på fika när ni kommer, Gevalia mellanrost såklart :)


Längar också till lunchen, för då är det helig Facetimetid med familjen!


//Roger




 

Av Kristin Lander - 14 maj 2015 10:31

Hej.


Nu är det jag, Roger som skriver.


Jag åkte ner till Thailand tidigare än resten av min familj, detta för att det jobb jag ordnat här nere krävde detta.


Jag lämnades av Noah & Minelle tillsammans med morfar på tågstationen i Sala, och helt ärligt så var det en allt annat än trevlig stund för mig. Vetskapen om att jag ska åka till andra sidan jorden ENSAM utan min familj skar i mig som en kniv. Vetskapen om att jag inte skulle få krama, natta, laga mat till, gosa med, leka med, äta frukost med, skjutsa till fritids, hämta på förskolan...usch allt det gjorde SÅ ont.

Men jag tänkte hela tiden att detta är något jag väljer att göra för en bra sak, även fast jag då kände mest för att strunta i att kliva på tåget.


Nåväl, nu är jag på plats sedan ca 4 veckor och allt flyter på, jobbet börjar kännas överskådligt, jag har hyrt ett hus för mig och familjen att bo i, samt träffat nya fantastiska människor som jag umgås med på mina lediga stunder.


Thailand är ett väldigt intressant land när man börjar skrapa lite djupare än det jag tror många turister får uppleva. Det thailändska folket är väldigt hjälpsamma, men en rolig sak är att om man tex frågar efter en viss vara inne på Big C Central, och den du frågar inte vet svaret på frågan, så kan dom istället för att svara att dom inte vet, istället peka i valfri riktning. Självklart finns inte varan alls i varuhuset, men istället för att svara att de inte vet, så väljer dom att för att inte tappa ansiktet att istället svara i ovetskap. Ganska roligt innan jag förstod detta då jag ofta tänkte att "va faan, varför ljuger dom för mig".


Men jag älskar all teknik som hjälper mig att hålla kontakten med min familj, när jag  äter lunch så brukar barnen ringa mig på Facetime medans dom äter frukost, bästa stunden på dagen!


Ställ gärna frågor om ni undrar över något, stort som smått.


//Roger

Av Kristin Lander - 13 maj 2015 20:25

Ja, en ny början. Både på den här bloggen men också en ny början som väntar i våra liv. Just nu sitter jag och barnen i ett regnigt Sverige och drömmer om ett soligare Thailand. Roger är på plats sedan snart 4 veckor tillbaka. Han har hunnit börjat på sitt nya jobb och fixat boende till oss tills vi kommer ner. Nu känns ju allt väldigt spännande men ocskå väldigt nervöst. Idag kom första hinten om att stora flyttlasset kommer gå den 21 juni, så efter midsommar. Så nu är det ganska ont om tid kvar i det hem som just nu kallas hemma och tiden med våra vänner och bekanta är knapp. Men ska verkligen försöka göra det bästa av tiden som är kvar och försöka njuta av så mycket sällskap som det bara går innan vi åker. Så, fortsättning kommer att följa....

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Mitt namn är Kristin Lander och den här bloggen kommer att handla om mitt vardagsliv med man och 3 barn och framförallt den resa som väntar oss. Vi kommer lämna kalla Sverige och flytta till Phuket, Thailand under ett år. Nya jobb, nytt boende, nya vänner

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards